Wat is Postnatale yoga

De postnatale yoga is er op gericht je lichaam te versterken en ‘weer samen te brengen’ en ruimte te creëren voor je ervaringen en emoties. Veel vrouwen zijn vermoeid of hebben het te druk om over oefeningen na te denken maar er zijn ook vrouwen die het niet snel genoeg kan gaan om weer fit en slank te worden. De postnatale yoga streeft slankheid niet na, wij streven na om je te ondersteunen in je eerste periode van je moeder-zijn met alle veranderingen en vragen die daarbij horen.

Waarom postnatale yoga?

Tijdens de zwangerschap verandert het lichaam enorm. Vooral je laatste maanden groeit het kindje veel en zal het lichaam zich aan moeten passen. Negen maanden heeft de buik de tijd nodig om ruimte te geven en uit te rekken en hoewel het gewicht van het kind aan de rug trekt, duwt het kind aan de binnenkant tegen de rug aan waardoor de rug wat steun ondervindt. Na de baring is die druk van binnenuit plotseling weg en hangt de buik met het gehele gewicht aan de rug en moet er een nieuwe balans worden gevonden.

De buik- bekkenbodem en de rugspieren dienen in de postnatale yoga aandacht te krijgen. We zullen zowel versterkende als ontspannende oefeningen voor beiden doen om het evenwicht te herstellen. Een goede balans tussen de rug en de buikspieren geven een ontspannen rug. Deze balans komt niet vanzelf en we zullen zelf regelmatig moeten oefenen. Als onze buikspieren te weinig doen of verkeerd belast worden kunnen we rugklachten creëren. Als rugspieren niet of te weinig of verkeerd belast worden verkrampen deze.

Wanneer na de baring de bekkenbodemspieren en buikspieren zijn uitgerekt kan dit rugklachten veroorzaken. Het hoeft geen pleidooi dat we veel aandacht zullen besteden aan de bekkenbodem. De buik heeft ruimte aan je kindje gegeven, wanneer deze taak voorbij is moeten de buikspieren weer steun gaan geven aan de rug.

Wat doen we in deze twee lessen

Les 1

Het verwerken van de ervaringen en de gevoelens van de geboorte dienen in de postnatale periode ruimte te krijgen. Niet alleen het lichaam heeft aandacht nodig maar ook je geest. We zullen tijdens de eerste les stilstaan bij je verhaal en aandacht schenken aan lichte beoefening en ruim de tijd nemen voor je ontspanning.

Les 2

Staat in het teken van versterkende oefeningen. We nemen ruim de tijd voor buik- en bekkenbodemoefeningen en adembeoefening en je krijgt van ons een heerlijke oefenserie om je zelfvertrouwen en energie weer op peil te brengen. Ook zullen in deze les overdenking en ontspanning niet ontbreken.

Voor wie?

Als je de Postnatale yoga wil volgen hoef je niet ook de zwangerschapsyoga gevolgd te hebben bij Yogaplaza.


Petra Martens - Team Yogaplaza
Petra Martens – Team Yogaplaza

Lesstof klassikaal en digitaal

Al het geleerde in de les biedt Yogaplaza jou aan op een digitale manier. Je krijgt bij aanmelding een persoonlijke inlogcode toegestuurd waarmee je kan inloggen op de speciaal hiervoor ontwikkelde digitale lesomgeving. Je vindt hier de behandelde lesstof maar ook filmpjes met oefeningen die goed zijn voor jou in deze periode en oefeningen waarmee je je figuur terug krijgt.

Deze cursus is ontwikkeld door onze gespecialiseerde en gediplomeerde docente Petra Martens in samenwerking met YOGAPLAZA.


Opgeven voor Postnatale yoga.

Wil je meedoen dan is opgeven eenvoudig. Stuur een email met de data waarvoor je wilt aanmelden.